Traian DELEANU
Teorie versus tehnica
In timp ce in SUA, mass-media se
adapteaza schimbarilor impuse cel de-al Treilea Val, in Romania, discutiile
asupra rolului acestui segment al realitatii sunt in plina floare. Pionieratul
presei - in sensul actual al cuvantului - romanesti s-a consumat in primii
ani de dupa 1990. Asemeni democratiei, de care mass-media e legata, societatea
romaneasca este in cautarea unei albii clar conturate.
In aceste conditii exploratoare, pretentios spus, facultatile de jurnalism
din Romania nu aveau cum sa scape fara "durerile facerii". Ele
plamadesc jurnalisti, in timp ce se construiesc pe sine. Procesul nu s-a
incheiat, iar acest lucru il resimte si facultatea de profil din Sibiu.
Particularitatea pe care incearca sa o promoveze pe cartea de vizita Facultatea
de Jurnalism din Sibiu este capacitatea si canalizarea eforturilor ei inspre
o mai puternica pregatire in domeniul cunoasterii, dincolo de acumulare,
pana la creatia de presa, in urma unei instructii serioase. Motivele sunt
intemeiate. In situatia tulbure a realitatii romanesti, jurnalistul trebuie
sa fie capabil sa identifice clar asperitatile si contururile informatiei
pe care o prelucreaza.
Obiectiile ridicate de oponentii acestui sistem, in special studentii, uita
un lucru sau nu l-au simtit inca. Jurnalistul nu poate fi acel strungar
etern recalificabil, pus in postura unui stilist, care cosmetizeaza informatiile
brute, pentru a le putea difuza largilor mase intr-o forma cat mai inteligibila.
Relativul discernamant, fin, al jurnalistului, deprins prin practica si
invocat in atatea randuri nu are cum sa atinga un nivel de apreciat, in
sensul strict al cuvantului. Nedumerirea jurnalismului sibian este alta
si nu are cum sa fie diferita fata de cea a romanului contemporan din mass-media.
Ce trebuie predat? Care laturi ale realitatii prezente si trecute, impartita
pe domenii si directii sunt demne de a fi asezate in fata studentului? Discernamantul
jurnalistic e intrinsec dezvoltarii unei culturi generale de literat? Iar
intrebarile colaterale acestor idei pot curge la infinit. In acest moment,
responsabilitatea pe care profesorii de la Sibiu si-o aroga este aceea de
a filtra si canaliza informatia necesara unui student, viitor om de presa.
Dificultatea aceasta este cu atat mai mare cu cat profesorii incearca, alaturi
de comunicarea unor cunostinte, sa si induca ideea potrivit careia ei, studentii,
viitorii jurnalisti, vor fi singurii ce pot ajunge la urechea maselor. Si,
implicit, tot ei, viitorii jurnalisti, cei care detin monopolul informatiei
ce are destinatia publicul larg, sunt acei formatori de opinie care trebuie
sa transforme societatea romaneasca intr-una cat mai apropiata de idealul
de bunastare. Cu alte cuvinte, ca ei trebuie sa plamadeasca aluatul pentru
o noua societate si sunt printre putinii care pot face acest lucru, deoarece,
pentru mase, informatia din presa este totul, iar oamenii din mass-media
au acei ochelari de cal ce pot ajuta poporul, ce are o vedere prea imprastiata,
pentru a putea focaliza esentialul realitatii.
Studentul "scriitor la ziar" constata alta stare de lucruri, insa.
Pana sa ajunga acel jurnalist formator de opinie, practica propriu-zisa
il va fi "ciopartit" astfel incat ziaristul ce-si permite sa modeleze
idei va fi, deja, unul calit de multe infruntari cu realitatea, total diferita
de cea auzita pana atunci sau citita. Romania de azi, cea intinsa intre
oamenii de rand, nu mai aude sau nu doreste sa auda de vreo schimbare. Priveste
cu suspiciune orice imbold de schimbare, astfel incat ochelarii de cal nu
pot lua decat forma unei manipulari grosolane.
In unele cazuri, prea multe, din pacate, pentru o institutie bazata pe comunicare,
precum facultatea sibiana, apare un conflict de interese intre studenti
si profesori. Pasivitatea intelectuala a unor tineri ii determina pe acestia
sa-si doreasca, paradoxal, numai date "tehnice", care sa le puna
in mana si pe creier, o matrita a meseriei de jurnalist. Profesorii, de
cealalta parte, tintesc inspre educarea unor spirite lucide, lideri de generatie,
care sa se implice, fara sa se multumeasca numai sa observe. Continuarea
si atenuarea, daca nu aplatizarea, acestei situatii nu poate apartine unei
singure "tabere". Atat cei care se vin sa se formeze ca jurnalisti
la Sibiu, cat si cei care ii formeaza, trebuie sa comunice.