Mirela BASESCU
(CULT)ura jurnalistului
Cultura reprezinta una din marile
calitati pe care trebuie sa o aiba un jurnalist. Nu un „bun”
jurnalist, pentru ca un jurnalist se presupune ca este prin definitie bun,
aplicarea acestui calificativ in dreptul sau nefacand decat sa-i diminueze
insusirile si sa-l plaseze in categoria diletantilor.
Este greu de definit ceea ce formeaza conceptul de cultura pentru ca din
acesta se desprind o multime de ramificatii. Nu-i de ajuns a zice: am citit
o carte, am vazut un spectacol, am admirat un tablou, pentru ca poti repeta
oricand si cat de des vrei aceste lucruri, daca nu le simti ca apartinandu-ti,
ca facand parte din fiinta ta.
Simpla bifare a unui titlu, a unui nume de pe o lista nu valoreaza nimic
daca Sinele tau nu s-a imbogatit. Tot mai putini dintre noi sunt constienti
de rolul paideutic al culturii. In zilele noastre cultura beneficiaza de
un adevarat cult al urii. Pentru majoritatea cultura a devenit desueta,
cronofaga, neesentiala pentru omul modern aflat permanent in criza de timp
si in cautare de senzational. Este mai importanta obtinerea unor castiguri
imediate decat o investitie pe termen lung in sfera spiritualului.
Parca niciunde nu se simte mai bine lipsa unei culturi temeinice ca in breasla
jurnalistica. Superficialitatea insotita de o cultura de mucava constituie
reteta succesului jurnalistic. Ce nevoie ai de cultura pentru a scrie un
articol ce frizeaza senzationalul? Spiritul tau format si desavarsit cultural
poate deveni suparator de responsabil, lucru deloc placut. Pentru scrierea
unui banal articol de ziar nu mai avem nevoie de cultura.
In timpul regimului trecut, formula care circula in mediile intelectualilor
si vorbea despre cultura (urita la fel de mult ca si acum) apartinea unui
simpatizant intelectual al nazismului: „Cand aud cuvantul, imi scot
revolverul”. Cuvintele erau folosite tocmai pentru a arata regresia
culturii si mai ales prezenta unor oameni de cultura (in forma), niste diletanti
(in fond) ce produceau un simulacru de cultura. Se pare ca aceste cuvinte
isi gasesc cea mai mare aplicabilitate in zilele noastre, in randul generatiei
noastre si mai ales in pasivitatea culturala ce o caracterizeaza. Cultura
este privita cu reticenta si azi.
De aceasta forma de manifestare nu putea fi privat si invatamantul nostru,
fapt evident prin felul in care sunt privite si percepute disciplinele ce
solicita pe langa bibliografia minimala si elaborarea unei lucrari ce contine
o parere proprie. Parerea trebuie formata pe seama cartilor citite, pe seama
actelor culturale la care suntem partasi. Ceea ce are drept scop formarea
unei culturi si dincolo de aceasta intregirea Sinelui nu e vazuta decat
ca un act de constrangere prin care discipolul este nevoit sa ingurgiteze
cat mai multe informatii. Totul se face nu din dorinta de a sti ci pentru
ca asa Trebuie si ca la orice trebuie apare ura impotriva acestei obligativitati.
Ura fata de cultura si de tot ceea ce inseamna ea este una din trasaturile
ce le cunoastem aproape la fiecare dintre noi, chiar daca nu constientizam
acest lucru. De ce trebuie sa invatam despre oamenii care si-au adus aportul
la creatia culturala a spatiului romanesc? De ce este necesar sa cunoastem
actele premergatoare aflate la originea oricarei culturi cand azi beneficiem
de evolutia in timp a acestora? De unde aceasta necesitate de a ne raporta
in tot ce invatam la valorile trecutului? Valorile prezentului nu sunt la
fel de bune? Se uita ca nu poti afla cine esti si ce vei deveni daca nu-ti
cunosti originea? Daca nu stii cine ai fost si cum ai evoluat, cum sa stii
cine esti? Ca sa te cunosti si sa poti vorbi despre ceea ce insemni azi
trebuie sa stii ceea ce ai insemnat in trecut. Trebuie sa te dumiresti!
Nu poti vorbi de prezent fara sa cunosti trecutul. Trecutul, adica totalitatea
valorilor spirituale, cultura.
In clipa in care aceste lucruri vor fi intelese cultura va deveni la fel
de vitala ca aerul.