Facultatea de Jurnalistica din Sibiu
a gazduit in cursul lunii martie un eveniment publicistic deosebit. Este
vorba de "botezul a doua carti si nu o lansare" dupa cum a afirmat
in deschiderea evenimentului prof. univ. dr. Ion Dur, seful catedrei de
Jurnalistica. Intr-un amfiteatru plin cu studenti ai facultatii, cadre didactice
si invitati, lect. univ. dr. Rodica Pascu si-a "botezat" volumele
"Publicistica de arta interbelica" si "Boabe de grau -o revista
de arta si cultura din deceniul patru" „Este un prilej deopotriva
fericit si emotionant pentru ca spatiul academic Inseamna nu numai Intalniri
protocolare, Inseamna munca asidua, proces de formare a unor cadre, Inseamna
munca de cercetare. Suntem astazi Intr-un moment In care putem sa vedem
ce Inseamna pana la urma pentru un intelectual, folosind o sintagma eminesciana,
<<cutremurul nervilor>>, cu atat mai mult cu cat e vorba de
un cadru universitar” a apreciat prof. Dur.
Seful catedrei Facultatii de Jurnalistica s-a referit mai apoi la cele doua
volume: „Aceste carti sunt actuale din foarte multe puncte de vedere.
Ele pun pe tapet o relatie fundamentala pentru noi cei de astazi –
si anume relatia noastra cu trecutul cultural. Este relatia pe care o Intretine
si o pune In functiune un cercetator, un universitar, un intelectual de
astazi si mai ales unul care formeaza jurnalisti. Publicistica de arta interbelica
face o radiografie a ceea ce a Insemnat dimensiunea publicisticii de arta
In perioada interbelica, de la punerea In evidenta a statutului preponderent
estetic al acestei critici pana la evidentierea metamorfozelor pe care le-a
cunoscut publicistica de arta interbelica. Incercarea prof. Rodica Pascu
este meritorie pentru ca invita cercetatorii, criticii si chiar producatorii
de arta sa se raporteze la un spatiu foarte fertil asa cum a fost perioada
interbelica. Boabe de grau - o revista de arta si cultura din deceniul patru
este o monografie a unei reviste si perioada interbelica este una dintre
cele mai fertile In ceea ce priveste plaja revistelor, ziarelor, a publicisticii
In ansamblul care s-a etalat atunci. Doamna Rodica Pascu o cerceteaza aplicand
o grila moderna de comunicare, descifrand discursul vizual al revistei”.
Lect. univ. dr. Lucian Grozea, secretarul stiintific al facultatii a apreciat
demersul analitic al prof. R. Pascu drept unul „doxografic si In al
doilea rand unul de scholarhic”. „Autoarea este si scholarh,
deschizand noi perspective, dar si doxograf. Sa pui si sa aduni cu minutiozitate
de bijutier, de ceasornicar si sa iasa un <<mozaic de Murano>>
e o stare de fapt, o realitate care Isi are obarsia In formatia profesionala
a doamnei Rodica Pascu”.
Prof. I. Dur a concluzionat: „Textele sunt o proba a felului In care
s-a produs arta In perioada de dinainte de 1989, o maniera In care spatiul
artistic romanesc a functionat. Doamna Rodica Pascu este un critic cu simtul
luciditatii, al responsabilitatii asa Incat putem sa avem Incredere In aceste
texte”.
Absolventa a doua facultati, Rodica Pascu a avut din 1973 si pana In 1989
o activitate Indelungata de redactor principal la revista de cultura „Transilvania”,
facand critica de arta sau cronica plastica. Dupa decembrie 1989 a intrat
In spatiul academic devenind cadru universitar la Facultatea de Jurnalistica.
Volumele lect. univ. dr. Rodica Pascu au aparut la Editura Marineasa din
Timisoara, o prestigioasa editura din partea de vest a tarii.
Tolle, lege!