Virgil ISPAS
Dupa 30 de ani, Hollywood-ul mai are inca de invatat de la Tarkovsky
Adesea cartile cu adevarat bune
au parte de cele mai proaste ecranizari. "Solaris"-ul lui Tarkovsky
face parte din categoria opusa, este exceptia fericita care vine sa intareasca
regula: cartea lui Stanislaw Lem(altfel un autor excelent) este total inferioara
filmului, si ma intreb cum Tarkovsky a putut scoate atat de mult dintr-un
volum atat de subtire(in ambele sensuri). Am auzit pareri pro si contra:
ca "Solaris" e un film de arta, ori ca ritmul si tranzitiile lui
Tarkovsky nu sunt deloc dinamice(prin urmare poti sa te plictisesti si sa
adormi). Poate de aceea avem acum parte de o ecranizare mai noua: varianta
hollywoodiana a filmului "Solaris" de Steven Soderbergh cu George
Clooney in rolul principal s-a lansat in Statele Unite in toamna anului
trecut.
Il felicit pe producatorul James Cameron pentru ca s-a hotarat sa faca un
film dupa cartea lui Stanislaw Lem. De asemenea il felicit pe regizorul
Steven Soderbergh pentru ca a fost de departe mai inteligent decat George
Lucas si compania lui care au redus science-fiction-ul hollywoodian la o
serie de filme zgomotoase pentru urechi si cu multiple aglomerari de efecte
vizuale de pacalit si agresat ochiul spectatorului. Insa pana la urma, cel
mai nou „Solaris” a cazut si el in aceasta capcana. Extrem de
comerciala, costisitoare si evident - nefericita.
Am vizionat recent filmul lui Andrei Tarkovsky de acum 31 de ani. Am ramas
uimit de spectacolul cinematografic realizat intr-o perioada in care majoritatea
cinefililor din lumea intreaga credea ca rusii nu pot produce decat filme
de propaganda de mana a treia.
Filmul lui Tarkovski te surprinde in atatea feluri in cate Soderbergh nu
reuseste. Tarkovsky alege inspirat „Corala in F minor” a lui
Bach iar distributia tarkovskiana e la fel de inspirata: excelentul actor
estonian Yuri Jarvet pentru rolul lui Dr. Snauth. Imaginile excelente din
„Solaris”-ul de acum 30 de ani iti dau suficiente motive sa
realizezi ca Andrei Tarkovsky ramane unui dintre cei mai rafinati regizori
de film ai secolului XX - un regizor de care cinefilii stiu prea putine
in Statele Unite sau Europa...Filmul sau a facut valuri chiar in momentele
in care comunistilor le era teama de mesajele din lucrarile sale, tocmai
din cauza atentiei deosebite cu care isi alegea muzica, imaginile, modul
de a regiza, actorii. Filmul lui Soderbergh e atat de diferit pentru ca(e
doar o teorie) la Hollywood nu exista o cenzura de tipul celei din Rusia
anilor 70. Desi capcana cenzurii e alta pentru Steven Soderbergh : a mizat
pe timbrul uneia dintre cele mai bune „voci” de la Hollywood
– cea a lui George Clooney – si a cazut poate intr-o „autocenzura”
de tip comercial(ma refer aici inclusiv la scenele de nuditate, la care
Tarkovsky nici macar nu a facut apel in „Solaris” - ul sau).
Teama ca filmul sau nu va face sali pline in cinematografele americane a
fost mai mare decat placerea de a regiza un „sequel” cel putin
reusit dupa o capodopera. Astfel ca Soderbergh a apelat la un actor mai
mult decat cunoscut - Clooney - un „speraclu” pentru a-i deschide
drumul catre inima (si buzunarul) americanilor. Autocenzura de tip comercial
care bantuie pe la Hollywood se extinde din ce in ce mai mult insa mai sunt
regizori care nu se inscriu(sau nu s-au inscris) in aceasta categorie. Ma
gandesc la regretatul Orson Wells sau la contemporanii frati Cohen( cu excelentele
Oh brother where art thou - Clooney e aici absolut magnific! – sau
The big Lebowski). L-as mai aminti din „noua garda” hollywoodiana
pe Terrence Malick al carui The thin red line(La hotarul dintre viata si
moarte – culmea! Clooney are si aici un rol secundar) este un tablou
de razboi pictat admirabil pe pelicula...
Daca numele lui Soderbergh va tenteaza, cartea lui Stanislaw Lem nu-l tenteaza
pe Soderbergh. Cu atat mai mult, filmul lui Andrei Tarkovsky. Oricum, „Solaris”(2002)
e mai bun decat un film de duzina facut la poalele dealului Beverly...Si
totusi cred ca ar trebui sa-l vedeti pe cel din1972, doar si pentru placerea
cu care Tarkovsky se lasa condus de primul impuls si amesteca imaginile
alb negru cu cele color motivand ca asa a simtit la momentul respectiv,
cu o bucurie pe care ai putea s-o cataloghezi cel putin dubioasa...